Beredskab og krisehåndtering

Kriser vises i forskellige former og udvikler sig med forskellig hastighed. Fra eksplosion og brandrelaterede kriser udviklet i minutter, til de som udvikles over tid. Eller mere korrekt – udvikler sig parallelt med at media ”graver” efter forklaringer, udløsende årsager og eventuelle fejl. Virksomhedens skuffer og skabe bliver praktisk taget endevendt – for få eventuelle ”skjulte skeletter ud i dagslyset.

Kriser er i deres grundlæggende form det “kritikværdige”. At ting går galt er en del af livet – også på arbejdspladsen, det forstår de fleste mennesker. Selve krisen forekommer først, når ulykkesårsagen eller omfanget er forbundet med mangler eller kritik. Af samme årsag billigste ”kriseforsikring” ganske enkelt, at sikre “overholdelse” af dagens myndighedskrav, og det som medarbejdere og samfund med rette kan forvente af et ansvarligt firma.

Krisestyring bliver hurtigt en synlig disciplin for omverdenen. Omdømmet står på spil, når håndteringen skal evalueres af de 3 instanser som typisk fælder dom over virksomhedens krisestyring: arbejdstilsynet, politiet og medierne. Faldhøjden er betydelig for de som overraskes af krisen og ”fejler” med håndteringen.

Omvendt – har ledere vist, at selv omfattende kriser håndteret effektivitet, og med nødvendig menneskelighed og ydmyghed, paradoksalt nok har øget virksomhedens omdømme og værdi.

Bliv opdateret

…få de vigtigste nyheder, lovkrav, fag-nyheder og statistikker som påvirker sikkerheden omkring os i hverdagen.

Vi deler egne og andres gode råd og tips og formidler det som giver mere tryghed for færre penge.

Send en mail

Vi deler gerne råd og erfaringer, hvis det kan hjælpe andre.

Har du behov for information eller et konkret tilbud – så sender vi det ganske uforpligtende.

Vi glæder os til at høre fra dig.