Tjekliste til din beredskabsplan
Hurtig tjekliste til din beredskabsplan
Dansk Center for Undervisningsmiljø – DCUM tilbyder alle uddannelsesinstitutioner fri adgang til dialog eller I kan downloade en Praktisk Guide for etablering af lokalt tilpassede beredskabsplaner jf. UVM’s reviderede vejledning.
Guiden er fyldt med praktiske eksempler på hvordan man opfylder Undervisningsministeriets vejledning. Den viser hvordan skolers beredskabsplaner faktisk kan redde elever, studerende og ansattes liv – også under ekstremt truende forhold som et angreb med skud-, stikvåben eller eksplosiver.
Pas på typiske fejl
Erfaringer fra arbejde med flere hundrede skolers beredskabsplaner nogle typiske beredskabsfaglige fejl og misforståelser af UVM’s vejledning
Har I nogle af disse fejl/mangler, bør I opdatere jeres planer. Alternativet er en urimelig risiko for tab af liv.
Se “tjeklisten” herunder
Længere nede på siden kan I også finde den praktiske guide fra DCUM
Tjekliste for typiske “fejl” i beredskabsplaner
1) generelle planer
Generelle beredskabsmapper eller kopi fra andre skoler, uden tilpasning til egen skoles lokale forhold (beredskabsmæssige styrker/svagheder), har en meget begrænset ”rednings-effekt”
Læs mere om hvorfor I skal undgå generelle beredskabsplaner her
2) MANGLENDE RISIKOVURDERING
Mangler skolen at blive risikovurderet ud fra sine lokale bygningsmæssige fordele/risici, så mangler I et beredskabsfagligt grundvilkår jf. UVM’s vejledning for at kunne lave jeres beredskabsplan. Det er som at medicinere uden en diagnose.
Læs mere om hvorfor I skal undgå manglende risikovurdering her
3) FORKERTE INSTRUKSER
Instruerer I fortsat eleverne ind i “nærmeste lokale” ved et væbnet angreb/skoleskyderi, så udsætter I dem for en urimelig og unødvendig risikoeksponering. Skriftlige instrukser og meldinger over højtalere, hvor elever instrueres til at blive på skolen ved et væbnet angreb, selv dem som nemt kan komme væk, er i strid UVM’s vejledning og indarbejdede beredskabsfaglige principper og dermed forkerte. Risikoen for elever og ansatte øges markant med beredskabsfagligt forkerte instrukser, som i praksis virker mod sin hensigt.
Læs mere om hvorfor I skal undgå forkerte instrukser her
4) MANGLENDE INSTRUKSER
F.eks. til vuggestue- og børnehavebørn, SFO-børn, specialklasser eller andre som når eller er i stand til at komme ud og væk fra jeres skole/institution. Mangler I at afdække hvilke lokaler/områder som er mest egnet og tryggest at ”parkere” dem i, når der skydes, det brænder eller trues med brug af eksplosiver – frem til hjælpen kommer frem. Alle skoler har områder – som giver nogen eller betydelig sikkerhed selv mod ekstreme trusler som disse. Det er jeres beredskabsfaglige opgave at finde de trygge ”lommer” på jeres skole og få dem beskrevet, informeret om og gjort tilgængelige – før det sker.
Læs mere om hvorfor I skal undgå manglende instrukser i beredskabsplan her
5) IKKE KENDTE VARSLINGSPROCEDURER
Er jeres lokale varslingsprocedure ikke kendt af alle og årligt testet, så mister I den betydelige redningsværdi som hurtig og entydig intern varsling har for alle på uddannelsesinstitutionen. Kendt og præcis varsling om HVAD der sker, HVOR det er og HVILKE muligheder man har – redder flest liv. UVM’s reviderede vejledning er af samme årsag blevet tydeligere på dette område.
Læs mere om hvorfor I skal undgå ikke kendte varslingsprocedurer her
6) BRUGER I “PLOV” ELLER “KODER”
Brug af koder og synonymer når I skal varsle elever om f.eks. et væbnet angreb er beredskabsfagligt uegnet til brug for andre end de professionelle aktører.
PLOV – PLOV, kode rød og andre “kodede meldinger” om et væbnet angreb er beredskabsfagligt uegnede til brug under ekstreme forhold, hvor de kognitive evner presses. PLOV eller koder er heller ikke begreber som benytte i vejledningen – sandsynligvis af samme årsag. Er der et tidspunkt i livet, hvor vi alle har behov for korte og præcise meldinger – er det når livet trues. Kodede varslinger øger risikoen for jer alle og af samme årsag forkerte at benytte – uden for de professionelle beredskabsmiljøer.
Læs mere om hvor I skal undgå at bruge koder som “PLOV” her
Download tjeklisten her:
Praktisk guide fra DCUM
Sikkerhed og kriseberedskab – en praktisk guide
Denne praktiske guide giver råd og vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner der ønsker at lave virkningsfulde og lokalt tilpassede beredskabsplaner for f.eks. skoleskyderi, brand mm.
Guiden er udarbejdet af SafeSec, som er et voksent fagmiljø bestående af mange ”bedstefædre” med lange politiliv bag sig. De deler deres erfaringer og faglige kompetencer, som netop handler om at håndtere dagens ekstreme trusler mod bl.a. uddannelsesinstitutioner
Gratis gennemgang til jeres beredskabsplan
Book gratis tider direkte i kalender
- Vi hjælper jer igang – gratis
- Vi gør det færdigt sammen med jer – dvs. risikovurderer, dokumenterer og underviser (Dette er en betalt tjeneste, til en meget rimelig pris)
Ønsker du et møde så klik på “Book gratis starthjælp”