Sharing Safety
  • Forside
  • Beredskabsplaner væbnet angreb
    • Beredskabsplan skole
      • Brand
      • Personskade
      • Skoleskyderi
      • Bombetrussel
      • Bygnings- og teknisk svigt
      • Vandskade
    • Beredskabsplan kommuner – rådhuse
      • Beredskabsplan kommuner – rådhuse
    • Beredskabs- og varslingsapp.
      • APP til beredskab
    • Gratis starthjælp til beredskabsplan
      • Starthjælp til beredskabsplan
      • Tjekliste til beredskabsplaner – skoler og uddannelser
  • Cases og kunder
  • Priser
    • Se pris for beredskabsplan
  • Kontakt
  • Om SafeSec
    • Sharing safety
    • Om SafeSec
  • Blog
  • Søg
  • Menu Menu

Starthjælp til jeres beredskabsplan

Book gratis tider direkte i kalender

Book gratis starthjælp

Tjekliste til jeres beredskab

Dansk Center for Undervisningsmiljø – DCUM tilbyder alle uddannelsesinstitutioner fri adgang til dialog eller I kan downloade en Praktisk Guide for etablering af lokalt tilpassede beredskabsplaner jf. UVM’s reviderede vejledning.

Guiden er fyldt med praktiske eksempler på hvordan man opfylder Undervisningsministeriets vejledning. Den viser hvordan skolers beredskabsplaner faktisk kan redde elever, studerende og ansattes liv – også under ekstremt truende forhold som et angreb med skud-, stikvåben eller eksplosiver.

Pas på typiske fejl

Erfaringer fra arbejde med flere hundrede skolers beredskabsplaner viser nogle typiske beredskabsfaglige fejl og misforståelser af UVM’s vejledning

Har I nogle af disse fejl/mangler, bør I opdatere jeres planer. Alternativet er en urimelig risiko for tab af liv.

Se “tjeklisten” under

Tjekliste til de typiske fejl er:

1) generelle planer

Generelle beredskabsmapper eller kopi fra andre skoler, uden tilpasning til egen skoles lokale forhold (beredskabsmæssige styrker/svagheder), har en meget begrænset ”rednings-effekt”

2) MANGLENDE RISIKOVURDERING

Mangler skolen at blive risikovurderet ud fra sine lokale bygningsmæssige fordele/risici, så mangler I et beredskabsfagligt grundvilkår jf. UVM’s vejledning for at kunne lave jeres beredskabsplan. Det er som at medicinere uden en diagnose.

3) FORKERTE INSTRUKSER

Skriftlige instrukser og meldinger over højtalere, hvor elever instrueres til at blive på skolen ved et væbnet angreb, selv dem som nemt kan komme væk, er forkerte. Instrukser der får elever ind i ”nærmeste lokale” – som ikke nødvendigvis er det sikreste – ved et væbnet angreb, er forkerte og udgør en urimelig og unødig risikoeksponering for både elever og ansatte.

4) MANGLENDE INSTRUKSER

F.eks. til dem som ikke når eller er i stand til at komme ud af jeres skole (for små, skadede, handicappede osv.). Hvilke lokaler/områder er fundet egnet til at ”parkere” dem i, når der skydes, det brænder eller trues med brug af eksplosiver – frem til hjælpen kommer frem. Alle skoler har områder – som giver nogen eller betydelig sikkerhed selv mod ekstreme trusler som disse. Det er jeres beredskabsfaglige opgave at finde de trygge ”lommer” på jeres skole og få dem beskrevet, informeret om og gjort tilgængelige – før det sker.

5) IKKE KENDTE VARSLINGSPROCEDURER

Er varslingsprocedurer ikke kendt af alle og årligt testet, så mister I den betydelige redningsværdi som hurtig og entydig intern varsling har for alle på uddannelsesinstitutionen. Kravene i UVM’s reviderede vejledning er af samme årsag blevet tydeligere på dette område.

6) BRUGER I “PLOV” ELLER “KODER”

Brug af koder og synonymer når I skal varsle elever om f.eks. et væbnet angreb er beredskabsfagligt uegnet til brug for andre end de professionelle aktører.
PLOV er et abstrakt begreb for elever og ansatte, og af samme årsag beredskabsfagligt uegnet til brug under ekstreme forhold, hvor de kognitive evner presses. PLOV er heller ikke benyttet i vejledningen – sandsynligvis af samme årsag.
PLOV er et polititaktisk værktøj, som ikke er ment at deles med offentligheden, og bør forblive som det. Ansatte og elever har i en ekstrem og kaotisk situation behov for varsling via enkle, intuitive og TYDELIGE begreber. At råbe eller instruere PLOV PLOV, kode rød, blå eller andet synonym for væbnet
angreb på jeres skole, er beredskabsfagligt ikke tilrådeligt.
Vær klar og tydelig i jeres kommunikation, den dag I selv og jeres elever under ekstreme forhold – med stærke lyd- og synsindtryk – er afhængige af at forstå hvad der sker, for at kunne agere rationelt. Koder under ekstreme forhold udgør en reel men helt unødvendig risiko i for mange skoler, og bør overlades til de miljøer som har opfundet dem og har glæde af dem – de professionelle aktører

Download tjeklisten her:

Download tjekliste

Opstart af jeres beredskab – vælg mellem:

  1. Vi hjælper jer i gang – gratis
  2. Sørger for at I opfylder dagens myndighedskrav
  3. Sikrer at I informerer korrekt ud i organisationen
  4. Vi gør det evt. færdigt sammen med jer –  dvs. risikovurderer, dokumenterer og underviser (dette er en betalt tjeneste, til en meget rimelig pris)

Ønsker du et møde så klik på “Book gratis starthjælp til beredskabsplaner”

Book gratis starthjælp

Brochure om “starthjælp”

Download STARTHJÆLP brochure
SafeSec

Cookie- og privatlivspolitik

Du kan læse vores cookie- og privatlivspolitik her

Firmainfo:

Safesec

Arnold Nielsens Boulevard 66

2650 Hvidovre

Tlf: 33 60 41 00

Mail: post@safesec.dk

CVR: DK 38 87 56 98

© Copyright - SafeSec AS - Enfold Theme by Kriesi
  • LinkedIn
  • Facebook
Scroll to top